Palatul Cotroceni este sediul Președinției României.
În anul 1679 domnul Șerban Cantacuzino a ridicat pe dealul
Cotrocenilor o mănăstire. Biserica și anexele mănăstirești au fost ridicate în
decurs de doi ani.
Opera lui Șerban Cantacuzino a fost continuată de Constantin
Brâncoveanu, care a poposit adeseori la mănăstire. În 1862 Alexandru Ioan Cuza
a hotărât să utilizeze Mănăstirea Cotroceni ca reședință domnească de vară.
Din descrierile facute de cronicile vremii, de calatori
straini si din informatiile ce apar in documentele manastirii Cotroceni, putem
recompune datele majore ale arhitecturii acestui ansamblu. Intial a existat o
singura incinta in mijlocul careia se afla biserica, inconjurata de casale
egumenesti, chiliile calugarilor si aIte spatii monastice.
Casele
domnesti,situate pe latura nordica a curtii, aveau 4 camera la parter, jar prin
intermediul a doua scari de piatra (una mai mare, cu grilaj de fier, si una mai
mica) sa facea legatura cu etajul care avea 10 camera ce duceau spre doua sali.
La subsol se afla pivnita de mari dimensiuni, impartita in doua compartimente,
care servesc la depozitarea unei mari cantitati de alimente si vinuri si,
ocazional, ca temnita.
La ultima restaurare, executata dupa cutremurul din
1977, s-au descoperit la parter si primul etaj al palatului regal fragmente de
zid medieval pastrate si incluse in cladirea ridicata la sfasitul secolului al
XIX-lea. Pe latura sudica a incintei se aflau casele egumenesti, cu o
infatisare relativ simpla, si chiliile calugarilor greci care administrau
manastirea si asigurau serviciul religios in biserica. De o parte si de alta a
turnului-clopotnita, situat in mijlocul laturii vestice a curtii, se pastreaza
cate un sir de chilii, completate de o galerie boltita, ale carei coloane sunt
unite prin arcade semicirculare.
Exista in incinta un paraclis, probabil pentru
casale domnesti. In ultimul sfert al secolului al XVIII-lea, in timpul domniei
lui Alexandru Ipsilanti (1774-1782), s-a construit in coltul sud-estic al
incintei vechi un "chiosc" de piatra, inalt de cca 20 m, destinat,
dupa moda vremii, recreerii in zilele caniculare ale verilor bucurestene.
Acesta oferea, desigur, o minunata panorama asupra imprejurimilor.
Biserica de la
Cotroceni, cel mai important edificiu al ansamblului de constructii medievale,
a reprezentat un monument de referinta pentru arhitectura si arta romaneasca de
la confluenta secolelor al XVII-lea si aI
XVIII-lea, o bijuterie arhitectonica
a estului european. Acest monument al crestinismului ortodox a fost o
chintesenta de valori artistice, tehnice si morale, acumulate de spiritualitatea
romaneasca pana in epoca lui Serban Cantacuzino.
Alaturi de caracteristicile arhitecturii
monumentelor religioase ridicate anterior in Tara Romanesca, preluand planul
trilobat, pronaosul supralungit si unele elemente decorative ale bisericii de la
Curtea de Arges, la Cotroceni apar inovatii in arhitectura interioara si
decoratia in piatra. Ele vor avea o larga raspandire si un rol important in
evolutia arhitecturii religioase din Tarile Romane in secolul al XVIII-lea.
Biserica, cu o lungime de cca. 31,5 m si o inaltime de cca. 13,5 m, avea un
pridvor cu 10 coloane octogonale din piatra unite prin arce semicirculare.
Un
brau median de piatra si bogat decorat, traditional in arhitectura religioasa
din Tara Romaneasca, inconjura biserica la 2/3 din inaltimea zidurilor
exterioare. Intrarea in biserica era marcata de un ancadrament sculptat cu
elemente 'vegetale si figurative. Interiorul bisericii era dominat de cels 12
coloane de piatra sculptata ale pronaosului, de cca. 6 m inaltime, numarul lor
amintindu-i pe cei 12 apostoli. Tampla de lemn avea o bogata ornamentatie
sculptata si aurita (elemente vegetale, ingeri, animale fantastice etc.) care
incadra fastuos numeroase icoane. Interiorul bisericii a fast pictat de
cunoscutul zugrav Parvu Mutu.
La inceputul secolului al XIX-lea, in urma unor
amplelucrari de reconstructie a biserieii, grav afectata de cutremurul din anul
1802, interiorul a fost repictat. Ctitorii cantacuzini erau prezentati in
tabloul votiv de pe peretele vestic al naosului; in partes dreapta Serban-voda
Cantacuzino si sotia sa, doamna Maria, purtand chivotul bisericii in forma sa
vache, iar, intre ei, cinci dintre copiii familiei domnitoare. Pe acelasi
perete, la dreapta Cantacuzinilor, se afla noul ctitor, egumenul Visarion al
Cotrocenilor, tinand in maini biserica. AIaturat, o inscriptie in limba greaca
arata ca Visarion a ridicat aceasta manastire din temelie "si a scris
condica manastirii'. In noul strat de fresca, in partea stanga, intr-o maniera
amintind de conceptia plastica a epocii cantacuzine, erau reprezentati Serban
Cantacuzino, iar la stanga sa, Constantin Brancoveanu si Mihai Racovita cu
fiica lui.
Ctitorul a facut manastirii numeroase danii, mai ales mosii
raspandite in toata tara, printre care si mosia Cotroceni - proprietate a
domnitorului, daruita acestui Iacas de cult la 10 iulie 1680. 0 importanta
sursa de
venituri pentru manastire au constituit-o cele peste 20 de metocuri
(biserici, manastiri si schituri inchinate manastirii Cotroceni), pe care le-a
administrat direct si in totalitate. Printre ale, documentele amintesc frecvent
pe cele de la Micsani, Catalui, Valeni, Gorani, biserica "Doamnei'
(Bucuresti).
Un document de la 1803, mentioneaza efectuarea unor reparatii la
un asemenea asezamant aflat la Iasi. Un inventar de Ia 1716 dovedeste ca
manastirea Cotroceni era una din cele mai bogate din tara, avand peste 20 mari
mosii (in Ilfov, Dambovita, Muscel, Teleorman, Ialomita), 10 sate de tigani, 18
pravalii in Bucuresti, administrand in acelasi timp hanul Serban-voda si
primind parti din vama de sare, bauturi, peste si lemne din diferite locuri.
Splendoarea bisericii si bogatia manastirii i-au adus repede un binemeritat
renume, de care s-a bucurat timp indelungat.
Descrieri si informatii pretioase
exista inca de la sfarsitul secolului al XVII-lea, cand invatatul grec
Helladius vorbeste de "minunata manastire Cotroceni'. In 1702, poposind
aici, englezul Edmund Chisthull lasa posteritAtii o rara si impresionanta
descriere: ".este socotita cea mai frumoasa din toate cele cladite in
acest tinut de domnii de acum ori dinainte podoabele zugravite si aurite sau
broderiile sunt peste masura de bogate si picturile atat de abundent raspandite
incat acopera in intregime biserica inauntru'. Alte descrieri apar in secolul
al XVIII-Iea in memoriile de calatorie ale celor ce au fost oaspeti ai
manastirii, calatori ocazionali sau funtionari ai Curtii de la Cotroceni (Anton
Maria Del Chiaro, Domenico Sestini, Frantz-Joseph Sulzer, C. Dapontes si
altii).
0 comments:
Trimiteți un comentariu