Stilul neoromanesc este unul dintre cele mai originale si surprinzator de frumoase ordine arhitecturale care au aparut in Europa in anii de creativitate intensa din epoca victoriana tarzie.
Romanii din acea perioada au dorit sa creeze un stil care sa reflecte gloria trecutului lor medieval, transformandu-si peisajul arhitectural al tării, tot asa cum britanicii creaseră, cu decenii inainte si la o scara mai mare, mai bine-cunoscutul stil arhitectural victorian neogotic.
Stilul neoromanesc reprezinta un amestec
interesant de elemente rasaritene bizantine si motive arhitecturale si
etnografice taranesti locale, precum si de anumite modele de arta
otomana si chiar teme de renastere italiana tarzie. Stilul a inceput sa
fie in voga printre romanii instariti in primii ani ai secolului al
XX-lea, in Romania de dinaintea primului razboi mondial – in zona numita
„Vechiul regat”, raspandindu-se ulterior si în Transilvania, dupa
razboi, dupa ce aceasta provincie a devenit parte a Romaniei.
Aspectul tipic al unei case în stil neoromanesc este ilustrat in imaginea de mai jos:
Aici se pot sesiza clar elementele
arhitecturale bizantine (de exemplu, arcada scurta, coloanele mici si
groase etc) si aspectul masiv, de cetate, al cladirii, care, impreuna,
alcatuiesc o metafora arhitectonica romantica, prin care creatorii ei au
dorit sa exprime rezistenta eroica a romanilor din timpurile medievale,
ca popor crestin, impotriva inaintarii de nestavilit a Imperiului
otoman.
Astazi, o casa in stil neoromanesc
constituie un bun imobiliar valoros, pentru care un proiect de
restaurare ar fi extrem de interesant, de provocator si scump, insa
totodata si o initiativa plina de satisfactii din partea celui care se
incumeta sa o duca la indeplinire.
Stilul a ajuns la zenit in perioada
interbelica, incheindu-se brusc in forma lui culta, dupa venirea la
putere a comunismului in România, in 1948. A fost oarecum readus la
viata in timpul exploziei de constructii din ultimii zece ani, insa
intr-o maniera minimalist-modernista, de cele mai multe ori puerila,
fara motivele eclectice si grandoarea caracteristice perioadei
interbelice.
Am adunat aici cateva imagini, cea mai
mare parte provenind din colectia mea personala de carti postale si
fotografii, care, alaturi de explicatiile scurte, sper sa ajute la o mai
buna apreciere a originilor, caracteristicilor, importantei si valorii –
din punctul de vedere al pietei imobiliare de artă si de epoca –
acestui stil arhitectural sofisticat, caracteristic numai Romaniei.
Romanii sunt, la origini, un popor de
tarani agricultori si pastori. Locuintele lor aveau o ornamentatie
elementara, constand, in principal, din simboluri etnografice,
caracteristice comunitatilor europene aborigene stravechi, care au
supravietuit in zonele mai putin accesibile ale continentului (de
exemplu, etnografia romaneasca contine multe motive care prezinta o
asemanare izbitoare cu cele ale comunitatilor celtice irlandeze, sau ale
celor din Muntii Pirinei sau Caucaz).
Locuinta taraneasca servea, de obicei,
unor scopuri imediate si foarte practice, ale unui popor nevoit sa duca
un trai greu intr-un mediu natural aspru. Aspectul tipic al unei
locuinte de taran sarac din zona de ses din sudul tarii era precum cel
din ilustratia de mai jos, realizata undeva la sfarsitul secolului al
XIX-lea.
Pe de altă parte, taranii mai instariti
din zonele mai propice agriculturii si ferite de instabilitate aveau
case mai elaborate si solide, care contineau multe artefacte si
ornamentatii de factura etnografica si religioasa. Cartea postala de mai
jos prezinta o casa din zona subcarpatica de sud, relevanta in acest
sens, datand din primul deceniu al secolului al XX-lea:
Un stil arhitectural de un nivel
calitativ autentic a aparut pe pamanturile romanesti in perioada
medievala, acest lucru putandu-se observa doar la edificiile religioase,
precum bisericile din sate sau manastirile ctitorite si inzestrate de
boieri si voievozi. Aceste biserici prezentau, de obicei, o simbioza de
elemente – in principal – bizantine si reprezentari etnografice locale,
precum motivul frânghiei, simbolul soarelui etc. Un exemplu bun in acest
sens este imaginea de mai jos, din judeţul Valcea, din zona
subcarpatica sudica, din Valahia. Aceste elemente arhitecturale se
regasesc deseori in stilul arhitectural neoromanesc de astazi.
O altă directie particulara a
arhitecturii bisericesti medievale romanesti a fost reprezentata de
cazurile in care se constata o preponderenta a elementelor arhitecturale
gotice fata de cele bizantine. O zona clasica in acest sens este
Bucovina. Un exemplu relevant este Manastirea Sucevita, din judetul
Suceava:
Aceasta evolutie este extrem de
interesanta, stiut fiind faptul ca esenta arhitecturii bisericesti
ortodoxe este, de regula, bizantina. Faptul ca Romania are multe exemple
de biserici ortodoxe cu motive occidentale gotice evidente este
rezultatul direct al dezvoltării istorice geopolitice a vechilor
comunitati romanesti aflate pe linia istorica de demarcatie dintre Apus
si Rasarit, dintre bisericile apusene si cele rasaritene. Ca urmare a
acestui fapt, arhitectura religioasa a acestora a imprumutat elemente
atat din stilul gotic, cat si din cel bizantin, in perioada Evului
Mediu.
Acest amestec interesant de elemente
gotice si bizantine nu a fost urmat decat cu cateva exceptii in
arhitectura civila romaneasca moderna. Un exemplu rar – si cel mai bun –
in acest sens este Palatul comunal din Buzau, construit in 1903, in aceeasi perioada in care a fost lansat si stilul neoromanesc:
Acest stil, care poate fi numit gotic
moldovenesc si care subordoneaza ordinul bizantin, a fost, totusi,
adoptat in arhitectura religioasa, rezultatul fiind ca multe biserici
romanesti construite in ultimul secol prezinta caracteristicile acestui
ordin distinct (cum este cazul Catedralei Metropolitane din Timisoara).
Stilul neoromanesc a castigat, in cele
din urma, preferinta publicului, dupa ce a fost promovat mai bine sub
patronaj regal; de asemenea, el prezenta mai multa atractivitate pentru
gustul elitelor romanesti, care, dupa sute de ani de dominatie otomana,
se simteau cultural mai apropiate de civilizatia Bizantului decat de
goticul revitalizat, la modă in Occident.
Tipul de cladire care sta la baza
stilului neoromanesc este „cula”, un tip de casa fortificata, construita
de mica boierime si de taranii instariti din Oltenia incepand cu a doua
jumatate a secolului al XVII-lea. Acest tip de cladire contine elemente
de rezistenta structurala si de stil arhitectonic bizantin, imprumutate
din arhitectura bisericeasca locala, precum si caracteristici
etnografice taranesti. Exemplificam mai jos una dintre cele mai
reprezentative cladiri de acest gen:
Cuvantul „cula” deriva, de fapt, din
termenul turcesc „kale” sau „kule”, care inseamna cetate sau loc
fortificat. Localnicii l-au adoptat de la mai-marii lor otomani, pentru a
desemna acest tip specific de locuinta fortificata, care avea un scop
foarte practic in perioadele de instabilitate: apararea familiei
stapanului si a bunurilor acestuia. Secolul al XVII-lea, cand au fost
ridicate primele cule, corespunde cu inceputul unei epoci lungi de
instabilitate a Imperiului Otoman, care, in final, a dus la prabusirea
acestuia, două secole si jumatate mai tarziu.
O alta sursa de inspiratie a stilului
neoromanesc este arhitectura palatelor construite pentru domnitorul
valah Constantin Brancoveanu (1688-1714) de către arhitecti italieni,
intr-o maniera care a imprumutat mult din vilele de Renastere tarzie din
nordul Italiei. Fotografia de mai jos prezinta Palatul Potlogi, aflat
acum intr-o stare foarte proasta, in care se pot observa numeroase
elemente care seamana izbitor cu arhitectura fundamentala a culelor
(unele elemente fiind adaugate cu ocazia lucrarilor de restaurare
ulterioare). Acesta este motivul pentru care, uneori, stilul neoromanesc
este numit „brancovenesc”. Cu toate acestea, termenul „neoromanesc”
este mai cuprinzator din punctul de vedere al amestecului de stiluri si
motive decat cel brancovenesc, fiind, deci, mai potrivit pentru a
desemna acest stil arhitectonic.
Epoca victoriana tarzie din Romania a
fost o perioada de stabilitate politica remarcabila, sub domnia
eficienta a Regelui de origine germana, Carol I, fiind caracterizata
printr-o prosperitate economica deosebita, cand tara devine una din
principalele exportatoare de cereale din Europa. Aceste realitati s-au
reflectat in dezvoltarea artei si arhitecturii, prin crearea unor
lucrări care au exprimat o identitate nationala romaneasca plina de
incredere in misiunea ei. Stilul arhitectural neoromanesc este o
expresie a acelui curent si a cautarilor spirituale din ultimele doua
decenii ale secolului al XIX-lea, cand arhitectul Ion Mincu ridica
primele cladiri clasice in acest stil.
Stilul neoromanesc a castigat rapid
popularitate si, intr-un rastimp scurt, pana la inceputul secolului al
XX-lea, familii bogate din toată tara au inceput sa-si construiasca case
de oras sau conace in acest nou stil patriotic. Pentru a-l promova mai
bine in randul publicului, la marea Expozitie Nationala Jubiliara Regala
din 1906 a fost expusa o cula – prototipul stilului neoromanesc.
Expozitia sarbatorea patruzeci de ani de domnie prospera a Regelui Carol
I si 1800 de ani de la cucerirea Daciei de catre Imperiul Roman, fiind,
prin urmare, dedicata radacinilor stravechi ale poporului, reflectate
in modernitate.
Una dintre primele cladiri in stil
neoromanesc clasic, care se afla si astazi in picioare in Bucuresti,
este cea a restaurantului „Doina” (fostul „Bufet de la Sosea”),
conceputa in 1892 de catre arhitectul Ion Mincu. Aici se poate observa
clar in centrul edificiului arhetipul culei, cu bastionul fortificat ca
principal element de diagnostic structural si componentele decorative
bizantine, motivele etnografice taranesti, precum si modelele decorative
otomane.
Cu siguranta, cea mai reprezentativa
cladire in stil neoromanesc este Vila Mina Minovici, actualmente muzeu,
foarte indicata pentru o initiere in acest stil arhitectonic distinct si
frumos. Din pacate, cladirea se afla astazi intr-o stare foarte
proasta, care reflecta lipsa de interes a statului roman si a publicului
pentru propriul patrimoniu arhitectural national.
Stilul neoromanesc a patruns puternic si
in arhitectura modernista a anilor ’30 si ’40, unele dintre cele mai
interesante cladiri de acest gen fiind vilele de vacantă de pe litoralul
Marii Negre, construite de romani bogati si cultivati, in localitati
precum Eforie sau Mamaia. Exemplul de mai jos este foarte instructiv in
acest sens, centrul culei putandu-se recunoaste imediat. De asemenea, in
partea stanga a fotografiei, in fundal, se poate vedea o vila in stil
neoromanesc clasic, care indica popularitatea mare de care se bucura
acest stil in epoca.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial,
stilul neoromanesc nu a fost agreat de autoritatile comuniste care au
guvernat tara in urmatorii patruzeci si cinci de ani. Accentul a fost
pus pe arhitectura utilitara, sociala si industriala. Comunistii priveau
stilul neoromanesc ca fiind promovat de dusmanii lor de clasa –
aristocratia si burghezia – si, in consecinţă, acesta a fost abandonat.
Chiriasii de stat sau societatile de stat au ajuns sa ocupe vechile
cladiri grandioase, care incet, dar inexorabil, s-au deteriorat.
Explozia imobiliara recenta din Romania –
de dupa anul 2000 – este caracterizata printr-o inmultire accentuata a
vilelor rurale si caselor de oras inestetice si prost construite, care
uratesc peisajul arhitectural local. Există cateva exceptii
incurajatoare de la această regula, care au inceput – pentru moment, cu
timiditate – sa integreze elemente din stilul arhitectural neoromanesc.
Elementul central de tip cula – principalul element de diagnosticare
structurala in recunoasterea stilului neoromanesc, este prezent in
aceste cladiri. Mai jos ilustram doua exemple de proiecte arhitecturale
care prezinta incercari de integrare a acestui element important:
0 comments:
Trimiteți un comentariu