Castelul Peleș din Sinaia, reședința de vară a regilor
României, a fost construit la dorința regelui Carol I al României (1866 -
1914), după planurile arhitecților Johannes Schultz, Carol Benesch și Karel
Liman, și a fost decorat de celebrii decoratori J. D. Heymann din Hamburg,
August Bembé din Mainz și Bernhard Ludwig din Viena.
Castelul Peleș este unul dintre cele mai importante edificii
de tip istoric din România, având caracter de unicat și este, prin valoarea sa
istorică și artistică, unul din cele mai importante monumente de acest fel din
Europa celei de a doua jumătăți a secolului al XIX-lea.
Principele Carol I, ales domn al României în 1866, vizitează
pentru prima dată Sinaia în luna august a acelui an, rămânând încântat de
frumusețea respectivelor locuri. Pe vremea aceea, Sinaia era un mic sat de
munte, numit Podul Neagului. Domnitorul hotărăște construirea unui castel
într-un loc retras și pitoresc: Piatra Arsă. Câțiva ani mai târziu, în 1872, el
cumpără terenul (1000 de pogoane), iar lucrările încep în 1873, sub conducerea
arhitecților Johannes Schultz, Carol Benesch și Karel Liman. Mai întâi,
lucrătorii au depus eforturi pentru a stăpâni elementele capricioase ale
naturii, cum ar fi cursurile subterane de apă sau alunecările de teren.
Celor 300 de muncitori care au lucrat aici le-au trebuit doi
ani pentru terminarea amenajărilor; în tot acest timp, domnitorul a
supravegheat personal, în detaliu, lucrările. În 1875 se pune piatra de temelie
a castelului, sub care sunt îngropate câteva zeci de monede de aur de 20 de
lei, primele monede românești cu chipul lui Carol I.
Arhitecti: Wilhelm von Doderer (1872–1876), profesor la
Technische Hochschule din Viena, Johannes Schultz (1873, diriginte de santier,
asistentul lui Doderer, iar din 1876 pâna în 1883, arhitect-sef), Émile André
Lecomte du Noüy (1890 – 1892), Karel Liman (1896 – 1924); Jean Ernest,
antreprenori,
constructori si proprietari de depozite de materiale de
constructie.
Unul dintre cele trei proiecte prezentate la 1873 lui Carol
de Hohenzollern-Sigmaringen de catre primul arhitect al castelului Peles,
Wilhelm von Doderer (1825-1900) si respinse de comanditar.
Doderer a înaintat suveranului trei propuneri de proiecte
arhitectonice, inspirate din arhitectura castelelor renascentiste franceze de
pe valea Loirei, ca si din stilul edificiilor vieneze de pe Ringstrasse.
Proiectele sunt respinse de catre Carol I în 1876, iar conducerea lucrarilor
este încredintata arhitectului german, Johannes Schultz, care elaboreaza
planurile castelului în prima sa faza de constructie (1879 – 1883).
Cladirea cu aspect de chalet elvetian, compusa din doua
etaje propusa de Schultz, era decorata la exterior în stil german, Fachwerk.
La 1890, este construita pe locul terasei acoperite de pe
aripa de sud, Sala Maura, dupa proiecte atribuite arhitectului francez, Émile
André Lecomte de Noüy, discipolul
celebrului arhitect francez, Violet Le Duc.
În anul 1894, la conducerea lucrarilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? –
1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate Capela reginei
Elisabeta de la etaj, Apartamentele principeselor de Wied si Hohenzollern de pe
latura de nord si Mezaninul.
În anul 1884 este instalata reteaua electrica, castelul
dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construita centrala
electrica.
Între anii 1903 – 1906, Liman proiecteaza Galeria de
marmura, Sala de concerte, Sala mica de muzica si Baia reginei si amenajeaza
încaperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei
Mavrogheni, marea doamna a Palatului si apartamentele oaspetilor din aripa de
nord a castelului.
Între 1906-1914, se întreprind lucrarile de amenajare a
teraselor exterioare. La 1906 este înaltat turnul central al castelului, unde
un an mai târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creatie a Fabricii de
ceasuri de turn a Curtii regale din Bavaria, Johann Mannhardt. Totodata, sunt
amenajate Sala veche de muzica, Sala
Florentina si Sala Coloanelor, pe locul
primei Camere de sah, iar Sufrageria regala este extinsa. La etaj, pe aripa de
nord, este construit Apartamentul primului ministru.
În anul 1906, au loc modificari ale Salii de teatru de la
Parter. Tot acum, sala este adaptata proiectiilor cinematografice, prin
amenajarea cabinei de proiectie. Aparatura cinematografica a fost
modernizata în 1939, de Societatea
Concordia din Bucuresti, la cererea expresa a regelui Carol al II-lea.
Între anii 1908 – 1911, este definitivata constructia
Salilor de arme, ca si decoratia Salii
Florentine, dupa planurile arhitectilor Karel Liman si Ferdinand de Tiersch,
acesta din urma, consilier al regelui Ludovic al II-lea al Bavariei.
Între anii 1907 si 1911, este amenajat Holul de onoare pe
locul celei de-a doua curti interioare, principala sala de receptie a
castelului. Holul este decorat în stilul Renasterii germane, cu subtile accente
baroce, de catre Bernhard Ludwig din Viena, care colaboreaza strâns cu
arhitectul Liman. Modelul de inspiratie al salii îl constituie Sala Fredenhagen
a Palatului Camerei de Comert din Lübeck. În paralel, sunt construite la
Parter, Sala de sah si Sala de biliard, în continuarea Salii maure.
În sfârsit, între anii 1911-1914 este amenajata terasa cu busturi de împarati
romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectata Sala consiliilor de catre
arhitectul Liman si decoratorul vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol
I la 27 septembrie 1914, marcheaza finalul vastului proiect arhitectonic
coordonat de suveran.
Dintre cei care au lucrat constant la decorarea si
furnizarea de piese de arta decorativa pentru castel, din 1883 pâna în 1914, îi
mentionam pe Joseph Dollitschek, arhitect si decorator din Viena, Anton
Pössenbacher din München, creator de decoratiuni si de piese de mobilier si L.
Bernheimer, din acelasi oras, furnizor de decoratiuni interioare, mobilier,
covoare orientale, Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen
Smyrna, atelierele Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii.
Acestea au fost lucrate de patruzeci de artisti si
tehnicieni timp de trei ani dupa schitele color executate de profesorii E.
Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celalalt autor de vitralii al castelului
Peles a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez, cu filiala la
Bucuresti.
Pe lângă castel au fost construite Pelișorul, Corpul de
Gardă, Economatul, Casa de Vânătoare Foișor, Grajdurile, Uzina Electrică și
Vila Șipot. Până la terminarea castelului (1883), Regele Carol I și Regina
Elisabeta, au locuit la casa de vânătoare, terminată înaintea castelului.
Datorită uzinei electrice proprii, Peleșul a fost primul castel electrificat
din Europa.
Peleșul a avut o importanță deosebită pentru istoria țării
noastre. Aici s-a născut, în 1893, viitorul rege Carol al II-lea (1930 - 1940),
primul rege al dinastiei născut pe pământ românesc și primul botezat în religia
ortodoxă. În 1921, la Foișor, s-a născut fiul său, regele Mihai I. În 1921, are
loc la Peleș, nunta principesei Ileana, una dintre surorile lui Carol al
II-lea, la care participă o mulțime de personalități ale vremii, inclusiv
Nicolae Iorga. Doi ani mai târziu au loc serbările semicentenarului castelului
Peleș (50 de ani de la începerea lucrărilor).
0 comments:
Trimiteți un comentariu