Stilul romanic este arta caracteristică spațiului european
occidental din secolele XI-XIII, cu arhitectura ca gen principal de
manifestare.
Arhitectura romanică este dominată de programul religios creștin. Stilul romanic a păstrat formele de tradiție romană, în care a integrat elemente carolingiene și bizantine. Bisericile romanice sunt de tip bazilical (cel mai adesea cu trei nave), caracteristice fiind zidurile masive, absidele semicirculare, deschiderile în general mici și ancadramentele cu arc semicircular.
Arhitectura romanică este dominată de programul religios creștin. Stilul romanic a păstrat formele de tradiție romană, în care a integrat elemente carolingiene și bizantine. Bisericile romanice sunt de tip bazilical (cel mai adesea cu trei nave), caracteristice fiind zidurile masive, absidele semicirculare, deschiderile în general mici și ancadramentele cu arc semicircular.
Cea mai mare parte a lucrărilor de sculptură și de
arhitectură realizate în această perioadă medievală timpurie au fost executate
în stilul moștenit din Roma antică.
Pe teritoriul României primul monument romanic atestat cert
este Catedrala Sf. Mihail din Alba Iulia (sfârșitul sec. al XI-lea). În zona
Sibiului există de asemenea o serie de bazilici cu trei nave, de inspirație
renană (Cisnădioara, Cisnădie, Gușterița, Noul Săsesc etc.). În nordul
Transilvaniei principalele monumente romanice sunt inspirate din șantierul
benedictin de la Pannonhalma, tot din categoria bazilicilor cu trei nave (Acâș,
Herina etc.).
Arta monahală
În Anglia monahismul a atins apogeul în timpul domniei
regelui Henric I (1100 – 1135) și s-au construit abații, atât material cât și
spiritual, în marile centre ale religiei, cum ar fi Canterbury, Winchester sau
Durham, unde au luat ființă și școli de caligrafie și ilustrare a
manuscriselor. Tendința a continuat și în timpul domniei regelui Ștefan (1135 –
1154) când au fost create și numeroase mănăstiri.
În secolul al 12-lea, Biserica era foarte strictă în ceea ce
privește subiectele care puteau fi reprezentate în pictură iar stilul utilizat
era și el cenzurat. De exemplu, există mărturii care atestă că Sfântul Bernard
din Clairvaux (1090 – 1153) a criticat anumite imagini pentru că ar fi fost
prea ostentative, reamintindu-le confraților lui jurămintele de sărăcie pe care
le făcuseră. Picturile din afara bisericii erau supuse și ele acelorași
standarde. Deși au supraviețuit puține picturi laice, din anumite surse literare
exacte se știe că existau castele ai căror pereți erau bogat împodobiți cu
picturile comandate de nobili.
Pictura murală
Pictura a fost considerată o cale eficientă în învățarea
principiilor religioase de către populație, ilustrând Biblia sau Cărțile de
Rugăciuni și dedicând interiorul bisericilor gloriei lui Dumnezeu. În acea
vreme existau foarte puține persoane care știau să citească; din acest motiv,
scopul frescelor era acela de a face creștinismul mai ușor de înțeles și de a-i
familiariza pe profani cu conținutul biblic. În fresce, culoarea era aplicată
direct pe tencuiala umedă cu care fuziona pentru a forma una dintre cele mai
durabile forme de pictură murală. Acest gen de artă poate fi întâlnit în
întreaga Europă. De exemplu, Biserica din Saint-Savin sur Gartempe, Franța,
este decorată cu picturi care redau vizual atât martiriul Sf. Savin cat și pe
cel al Sf. Ciprian. În pridvor există scene care înfățișează Sfârșitul Lumii și
Judecata de Apoi; pe bolta naosului sunt reprezentate episoade din pentateuh;
chiar și galeria situată deasupra pridvorului relatează prin picturi despre
trecerea lui Hristos, ca o aducere aminte a modului de izbăvire al omenirii,
prin sacrificiul crucificării. Catedrala din Canterbury a fost decorată și ea,
în decursul secolului al 12-lea, cu picturi murale. Primele se află în absida
din St. Gabriel Chapel, în cavou, și s-au păstrat în bune condiții. Alte
exemple strălucite ale artei care a caracterizat această perioadă includ capela
din Berza-la-Ville, din Franța, sau interiorul bisericii Sf. Angelo din Formis,
lângă localitatea Capua, în Italia. Ca și cele anterioare, alte exemple care au
supraviețuit trecerii timpului aduc dovezi grăitoare asupra diferitelor stiluri
care au luat ființă în acea perioadă în Europa. Se cunoaște faptul că atunci
multe cărți cu idei și modele au circulat de la o țară la alta. În biserica
catolică spaniolă din San Clemente de Tahull, din Catalonia, exista un Hristos
în Măreție foarte îndrăzneț, clar influențat de bogăția și culorile strălucitoare
ale artei bizantine a Constantinopolului, redusă în urma Cruciadelor. Fiecare
figură este înconjurată de linii proeminente; și, în acest sens, efectul este
foarte asemănător cu cel al vitraliilor. Picturile din Sf. Savin prezintă,
într-o oarecare măsură, un mai bun simț al mișcării, culori mai blânde și
fizionomii mai expresive, chiar dacă datează cam din aceeași perioadă.
Manuscrise iluminate
În general, lucrările mai mici pot fi găsite doar în
ilustrațiile manuscriselor; și, din nou, majusculele împodobite sunt des
utilizate în lucrările cu teme religioase. Într-adevăr, Biblia și Carțile de
Rugăciuni erau foarte bogat ilustrate, ca act de adânca devoțiune din partea
călugărului ce le executa, și ele reflectau adesea vanitatea patronului care
era dispus să-și etaleze bogăția, comandând lucrări atât de elaborate.
Cel mai renumit manuscris englez din secolul al 12-lea a
fost executat în Winchester și se găsește astăzi la Cathedral Library.
Originalul acestei superbe Biblii avea doar două volume, însă conținutul
lucrării a fost redistribuit în patru și a reprezentat rezultatul colaborării,
probabil, a cel puțin șase artiști. Acești șase artiști au fost numiți:
Maestrul Scrierilor Apocrife, Maestrul Cifrelor Bisecte, Maestrul Amelekite,
Maestrul Morganatic și Maestrul Misterului Gotic.
Renașterea sculpturii
Una dintre cele mai mari realizări ale perioadei romanice
este renașterea sculpturii monumentale care nu mai fusese întâlnită în Europa
după prăbușirea Imperiului Roman, cu aproximativ 600 de ani în urmă. La fel ca
picturile, sculpturile aveau menirea de a decora bisericile și de a consolida
spiritual dar și de a instrui congregațiile, prezentând subiecte cum ar fi
Înălțarea lui Hristos sau Judecata de Apoi. În piatră, sculptura a luat forma
basoreliefurilor fie pe capitelurile din partea superioară a columnelor, fie în
jurul intrărilor.
Siliți să lucreze forme deseori dificile, în poziții
incomode, sculptorii romanici au răspuns acestei provocări într-un mod demn de
toata lauda: câteva dintre compozițiile cu mare efect dramatic și ingeniozitate
uluitoare, erau plasate în timpan – suprafața semicirculară sau triunghiulară
formată între partea superioară a intrării și arcada de deasupra. A renăscut și
sculptura în bronz, mai ales sub forma reliefurilor aplicate pe ușile
bisericilor. În general, personajele sculpturii romanice erau foarte alungite
și erau aranjate în poziții tipice; în ceea ce privește pictura, tematica ei nu
se inspira din viața din toate zilele, ea urmărind să-i insufle privitorului un
simț de devoțiune cu caracter religios. Printre celelalte arte care au cunoscut
o mare înflorire în epoca romanică se numără și arta creării tapiseriilor, a
copertelor de carte și a artefactelor religioase, lucrate în email și metale
prețioase.
Arhitectura bisericilor romanice
Secolul al XI-lea a fost relativ calm în Europa Occidentală.
Principalele susținătoare ale arhitecturii erau mănăstirile care, în acea
perioadă, depășeau numărul de 2.000. Familiile înstărite doreau și ele să-și
etaleze pozițiile pe care le ocupau în societate, făcând numeroase donații locașurilor
sfinte. Astfel, încercau să le garanteze o carieră clericală fiilor lor. Unii
considerau acest fapt și ca pe o formă de asigurare spirituală, care le garanta
răsplata în viața de apoi.
Noile biserici erau mult mai mari. Mărturiile istorice
existente nu-i amintesc pe zidarii care le-au construit ci doar pe cei care
le-au comandat. Se știe că au existat oameni care erau cunoscuți ca pietrari.
Ei pregăteau piatra și încrustau motivele decorative elaborate. Între timp,
constructorii ridicau clădirea propriu-zisă. Cunoștințele matematice erau
limitate la acea vreme, astfel că se recurgea adesea la experimentări (uneori
eronate) pentru a determina cantitatea și dimensiunea exactă a stâlpilor
necesari susținerii bolților.
Trăsătura cea mai izbitoare a bisericilor și catedralelor
romanice este masivitatea și utilizarea frecventă a arcurilor curbe pentru
ferestre, uși sau arcade. Același principiu al construcțiilor semicirculare a
fost aplicat și pentru acoperișul de piatră, care a înlocuit în cele mai multe
biserici lemnul; bolta in leagan (ca un arc rotund continuu) sau pe cea a
bolții ogivale (ce consta din două bolți în leagan care se intersectau).
Stâlpii masivi, rotunzi, și pereții groși ai clădirilor romanice erau
necesități structurale până la descoperirea tehnicilor perfecționate, asociate
cu stilul gotic târziu, ce permiteau preluarea tensiunilor, unele dintre
acestea (mai ales bolțile ogivale) fiind utilizate chiar și în perioada
precedentă.
Marele avânt pe care l-a cunoscut arhitectura romanică s-a
datorat unor reforme ale ordinului benedictin, mișcări pornite la Cluny
(reforma cluniacenză), respectiv Cîteaux (în urma cărora au apărut
cistercienii). Printre cele mai impozante clădiri nou construite se numără
abațiile, capelele și bisericile de pelerinaj situate pe drumul către biserica
ce adăpostește moaștele Sf. Iacob, în Compostela, din Spania. Multe construcții
aveau o arcadă (un culoar construit în jurul bisericii) pentru pelerini.
Arta romanică a fost adusă în Anglia de normanzi. Acest stil
este cunoscut în Marea Britanie ca stil normandic. Monumentele de bază ale
acestui stil sunt catedralele din Ely, Norwich, Peterborough.
0 comments:
Trimiteți un comentariu